Resumo: | Este trabalho pretende abordar como tema a cultura organizacional do curso de pedagogia na Faculdade de Educação da Universidade de Brasília na visão discente. Para melhor compreensão do tema exposto acima, uma breve perspectiva histórica sobre o curso de pedagogia, a Faculdade de Educação-UnB e sobre a cultura organizacional se fez necessário para ambientar o leitor sobre o objeto de pesquisa desta monografia. A diferenciação dos conceitos de cultura e clima organizacional antecipa a análise crítica do eixo teórico referente aos modelos de análise de Hofstede, Tanure, Schein e Quinn e Kimberly em relação ao assunto. Para responder aos objetivos propostos, utilizou-se pesquisa exploratória, de natureza quantitativa, com dados primários e amostra selecionada entre os estudantes concluintes do curso de pedagogia da FE-UnB. Para interpretação dos dados coletados por meio da aplicação de questionário, aplicou-se o modelo de análise de Quinn e Kimberly que consideram quatro tipos de cultura: grupal, inovativa, racional e hierárquica. Observou-se que, na visão discente, o curso de pedagogia é caracterizado predominantemente pela tipologia racional. ____________________________________________________________________________ ABSTRACT This work intends to approach as theme the organizational culture of the pedagogy course in University of Education of the University of Brasília in the student’s vision. For better understanding of the exposed theme above, an abbreviation historical perspective on the pedagogy course, College of Education-UnB and on the organizational culture it was done necessary to adapt the reader on the object of research of this monograph. The differentiation of the culture concepts and organizational climate advances the critical analysis of the theoretical axis regarding the models of analysis of Hofstede, Tanure, Schein and Quinn and Kimberly in relation to the subject. To answer to the proposed objectives, it was used researches exploratory, of quantitative nature, with primary data and sample selected among the students that are ending of the course of pedagogy of the FE-UnB. For interpretation of the data collected through the questionnaire application, it was applied the model of analysis of Quinn and Kimberly that consider four culture types: group, innovation, rational and hierarchical. It was observed that, in the student’s vision, the pedagogy course is characterized predominantly by the rational typology. |