Campo Dublin Core | Valor | Língua |
dc.contributor.advisor | Canavesi, Flaviane de Carvalho | - |
dc.contributor.author | Soares, Carlos Eduardo Oliveira | - |
dc.identifier.citation | SOARES, Carlos Eduardo Oliveira. Transição agroecológica e circuito curto de comercialização: análise da experiência da Feira da Ponta Norte, Brasília/DF. 2023. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Agronomia) — Universidade de Brasília, Brasília, 2023. | pt_BR |
dc.description | Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) — Universidade de Brasília, Faculdade de Agronomia e Medicina Veterinária, 2023. | pt_BR |
dc.description.abstract | Este trabalho tem como objetivo explorar os circuitos curtos de comercialização na
agricultura, observando mercados que valorizam os agricultores familiares locais que
enfrentam a exclusão econômica e social. Para isso, foi realizado um recorte sobre a
transição agroecológica como uma alternativa para mitigar os problemas inerentes às
práticas convencionais, marcadas pelo uso intensivo de insumos químicos. Problemas
como o desgaste do solo, impacto ambiental negativo, as crescentes dependências de
insumos químicos não apenas elevam os custos de produção, mas também representam
ameaças à saúde humana e à biodiversidade, se utilizada de forma inadequada. Soma-se a
isso desafios como a distância entre produtores e consumidores, sendo a transição
agroecológica como um processo de substituição de técnicas para aquelas mais
sustentáveis e de produção própria, até o redesenho de paisagens ou mesmo a transição
para novos sistemas agroalimentares, podendo diminuir os impactos negativos, como
esgotamento da fertilidade do solo, compactação, lixiviação e erosão, mas também
promove a sustentabilidade, a resiliência e a harmonia entre a produção agrícola e o meio
ambiente. A transição para práticas agroecológicas não se limita apenas a uma mudança de
métodos, mas envolve uma transformação profunda na relação entre agricultores e
ecossistemas, resgatando a diversidade de culturas, a integração de sistemas e biomas, e a
valorização dos conhecimentos tradicionais, estabelecendo um equilíbrio mais saudável.
Além de analisar as contribuições do circuito curto de comercialização para o
fortalecimento da agricultura familiar, podendo impactar positivamente sua renda,
autonomia e sustentabilidade, foi observado que essa modalidade se configura como uma
alternativa que visa criar elos diretos, promovendo relações mais justas e transparentes. A
partir de metodologia de entrevista, observação participante, visitas nas áreas e
sistematização de experiência, analisou-se a promoção de circuitos curtos de
comercialização dentro da feira da ponta norte, localizada na região da Asa Norte - DF, em
que foi possível observar a aproximação entre produtores de diversas regiões do Distrito
Federal junto com os consumidores mostrando uma das bases para a construção de
comunidades agrícolas mais resilientes. Este estudo enfatiza a necessidade de repensar
nossos métodos agrícolas, reconhecendo a transição agroecológica como um passo crucial
em direção a um futuro mais sustentável, além de mecanismos de comercialização que
valorizem e ampliem o acesso a mercados para agricultura familiar, favorecendo o sistema
agroalimentar local, utilizando a sistematização de experiência com um produtor da Região
de Brazlândia-DF, com o objetivo de avaliar seu progresso na promoção do circuito curto
na agricultura familiar no DF. | pt_BR |
dc.format | Monografia de Graduação | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject.keyword | Agroecologia | pt_BR |
dc.subject.keyword | Agricultura familiar | pt_BR |
dc.subject.keyword | Agricultura orgânica | pt_BR |
dc.title | Transição agroecológica e circuito curto de comercialização : análise da experiência da Feira da Ponta Norte, Brasília/DF | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Bacharelado | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-09-05T13:53:46Z | - |
dc.date.available | 2024-09-05T13:53:46Z | - |
dc.date.submitted | 2023-12-21 | - |
dc.identifier.uri | https://bdm.unb.br/handle/10483/39821 | - |
dc.language.iso | Português | pt_BR |
dc.rights.license | A concessão da licença deste item refere-se ao termo de autorização impresso assinado pelo autor que autoriza a Biblioteca Digital da Produção Intelectual Discente da Universidade de Brasília (BDM) a disponibilizar o trabalho de conclusão de curso por meio do sítio bdm.unb.br, com as seguintes condições: disponível sob Licença Creative Commons 4.0 International, que permite copiar, distribuir e transmitir o trabalho, desde que seja citado o autor e licenciante. Não permite o uso para fins comerciais nem a adaptação desta. | pt_BR |
dc.description.abstract1 | The aim of this paper is to explore short marketing circuits in agriculture, looking at markets
that value local family farmers who face economic and social exclusion. To this end, we
looked at the agroecological transition as an alternative to mitigate the problems inherent in
conventional practices, marked by the intensive use of chemical inputs. Problems such as soil
erosion, negative environmental impact and growing dependence on chemical inputs not only
increase production costs, but also pose threats to human health and biodiversity if used
inappropriately. Added to this are challenges such as the distance between producers and
consumers, with the agroecological transition being a process of replacing techniques with
more sustainable and self-produced ones, through to the redesign of landscapes or even the
transition to new agri-food systems, which can reduce negative impacts such as soil fertility
depletion, compaction, leaching and erosion, but also promote sustainability, resilience and
harmony between agricultural production and the environment. The transition to
agroecological practices is not limited to a change in methods, but involves a profound
transformation in the relationship between farmers and ecosystems, rescuing the diversity of
cultures, the integration of systems and biomes, and the valorization of traditional knowledge,
establishing a healthier balance. In addition to analyzing the contributions of the short
marketing circuit to strengthening family farming, which can have a positive impact on their
income, autonomy and sustainability, it was observed that this modality is configured as an
alternative that aims to create direct links, promoting fairer and more transparent
relationships. Based on the methodology of interviews, participant observation, site visits and
the systematization of experiences, we analyzed the promotion of short marketing circuits
within the North Point market, located in the region of Asa Norte - DF, in which it was
possible to observe the rapprochement between producers from different regions of the
Federal District and consumers, showing one of the bases for building more resilient farming
communities. This study emphasizes the need to rethink our agricultural methods, recognizing
the agroecological transition as a crucial step towards a more sustainable future, in addition to
marketing mechanisms that value and expand access to markets for family farming, favoring
the local agri-food system, using the systematization of experience with a producer from the
Brazlândia-DF Region, with the aim of evaluating his progress in promoting the short circuit
in family farming in the DF.The aim of this paper is to explore short marketing circuits in agriculture, looking at markets
that value local family farmers who face economic and social exclusion. To this end, we
looked at the agroecological transition as an alternative to mitigate the problems inherent in
conventional practices, marked by the intensive use of chemical inputs. Problems such as soil
erosion, negative environmental impact and growing dependence on chemical inputs not only
increase production costs, but also pose threats to human health and biodiversity if used
inappropriately. Added to this are challenges such as the distance between producers and
consumers, with the agroecological transition being a process of replacing techniques with
more sustainable and self-produced ones, through to the redesign of landscapes or even the
transition to new agri-food systems, which can reduce negative impacts such as soil fertility
depletion, compaction, leaching and erosion, but also promote sustainability, resilience and
harmony between agricultural production and the environment. The transition to
agroecological practices is not limited to a change in methods, but involves a profound
transformation in the relationship between farmers and ecosystems, rescuing the diversity of
cultures, the integration of systems and biomes, and the valorization of traditional knowledge,
establishing a healthier balance. In addition to analyzing the contributions of the short
marketing circuit to strengthening family farming, which can have a positive impact on their
income, autonomy and sustainability, it was observed that this modality is configured as an
alternative that aims to create direct links, promoting fairer and more transparent
relationships. Based on the methodology of interviews, participant observation, site visits and
the systematization of experiences, we analyzed the promotion of short marketing circuits
within the North Point market, located in the region of Asa Norte - DF, in which it was
possible to observe the rapprochement between producers from different regions of the
Federal District and consumers, showing one of the bases for building more resilient farming
communities. This study emphasizes the need to rethink our agricultural methods, recognizing
the agroecological transition as a crucial step towards a more sustainable future, in addition to
marketing mechanisms that value and expand access to markets for family farming, favoring
the local agri-food system, using the systematization of experience with a producer from the
Brazlândia-DF Region, with the aim of evaluating his progress in promoting the short circuit
in family farming in the DF. | pt_BR |
Aparece na Coleção: | Agronomia
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