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dc.contributor.advisorCanavesi, Flaviane de Carvalho-
dc.contributor.authorSoares, Carlos Eduardo Oliveira-
dc.identifier.citationSOARES, Carlos Eduardo Oliveira. Transição agroecológica e circuito curto de comercialização: análise da experiência da Feira da Ponta Norte, Brasília/DF. 2023. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Agronomia) — Universidade de Brasília, Brasília, 2023.pt_BR
dc.descriptionTrabalho de Conclusão de Curso (graduação) — Universidade de Brasília, Faculdade de Agronomia e Medicina Veterinária, 2023.pt_BR
dc.description.abstractEste trabalho tem como objetivo explorar os circuitos curtos de comercialização na agricultura, observando mercados que valorizam os agricultores familiares locais que enfrentam a exclusão econômica e social. Para isso, foi realizado um recorte sobre a transição agroecológica como uma alternativa para mitigar os problemas inerentes às práticas convencionais, marcadas pelo uso intensivo de insumos químicos. Problemas como o desgaste do solo, impacto ambiental negativo, as crescentes dependências de insumos químicos não apenas elevam os custos de produção, mas também representam ameaças à saúde humana e à biodiversidade, se utilizada de forma inadequada. Soma-se a isso desafios como a distância entre produtores e consumidores, sendo a transição agroecológica como um processo de substituição de técnicas para aquelas mais sustentáveis e de produção própria, até o redesenho de paisagens ou mesmo a transição para novos sistemas agroalimentares, podendo diminuir os impactos negativos, como esgotamento da fertilidade do solo, compactação, lixiviação e erosão, mas também promove a sustentabilidade, a resiliência e a harmonia entre a produção agrícola e o meio ambiente. A transição para práticas agroecológicas não se limita apenas a uma mudança de métodos, mas envolve uma transformação profunda na relação entre agricultores e ecossistemas, resgatando a diversidade de culturas, a integração de sistemas e biomas, e a valorização dos conhecimentos tradicionais, estabelecendo um equilíbrio mais saudável. Além de analisar as contribuições do circuito curto de comercialização para o fortalecimento da agricultura familiar, podendo impactar positivamente sua renda, autonomia e sustentabilidade, foi observado que essa modalidade se configura como uma alternativa que visa criar elos diretos, promovendo relações mais justas e transparentes. A partir de metodologia de entrevista, observação participante, visitas nas áreas e sistematização de experiência, analisou-se a promoção de circuitos curtos de comercialização dentro da feira da ponta norte, localizada na região da Asa Norte - DF, em que foi possível observar a aproximação entre produtores de diversas regiões do Distrito Federal junto com os consumidores mostrando uma das bases para a construção de comunidades agrícolas mais resilientes. Este estudo enfatiza a necessidade de repensar nossos métodos agrícolas, reconhecendo a transição agroecológica como um passo crucial em direção a um futuro mais sustentável, além de mecanismos de comercialização que valorizem e ampliem o acesso a mercados para agricultura familiar, favorecendo o sistema agroalimentar local, utilizando a sistematização de experiência com um produtor da Região de Brazlândia-DF, com o objetivo de avaliar seu progresso na promoção do circuito curto na agricultura familiar no DF.pt_BR
dc.formatMonografia de Graduaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject.keywordAgroecologiapt_BR
dc.subject.keywordAgricultura familiarpt_BR
dc.subject.keywordAgricultura orgânicapt_BR
dc.titleTransição agroecológica e circuito curto de comercialização : análise da experiência da Feira da Ponta Norte, Brasília/DFpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Bachareladopt_BR
dc.date.accessioned2024-09-05T13:53:46Z-
dc.date.available2024-09-05T13:53:46Z-
dc.date.submitted2023-12-21-
dc.identifier.urihttps://bdm.unb.br/handle/10483/39821-
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.rights.licenseA concessão da licença deste item refere-se ao termo de autorização impresso assinado pelo autor que autoriza a Biblioteca Digital da Produção Intelectual Discente da Universidade de Brasília (BDM) a disponibilizar o trabalho de conclusão de curso por meio do sítio bdm.unb.br, com as seguintes condições: disponível sob Licença Creative Commons 4.0 International, que permite copiar, distribuir e transmitir o trabalho, desde que seja citado o autor e licenciante. Não permite o uso para fins comerciais nem a adaptação desta.pt_BR
dc.description.abstract1The aim of this paper is to explore short marketing circuits in agriculture, looking at markets that value local family farmers who face economic and social exclusion. To this end, we looked at the agroecological transition as an alternative to mitigate the problems inherent in conventional practices, marked by the intensive use of chemical inputs. Problems such as soil erosion, negative environmental impact and growing dependence on chemical inputs not only increase production costs, but also pose threats to human health and biodiversity if used inappropriately. Added to this are challenges such as the distance between producers and consumers, with the agroecological transition being a process of replacing techniques with more sustainable and self-produced ones, through to the redesign of landscapes or even the transition to new agri-food systems, which can reduce negative impacts such as soil fertility depletion, compaction, leaching and erosion, but also promote sustainability, resilience and harmony between agricultural production and the environment. The transition to agroecological practices is not limited to a change in methods, but involves a profound transformation in the relationship between farmers and ecosystems, rescuing the diversity of cultures, the integration of systems and biomes, and the valorization of traditional knowledge, establishing a healthier balance. In addition to analyzing the contributions of the short marketing circuit to strengthening family farming, which can have a positive impact on their income, autonomy and sustainability, it was observed that this modality is configured as an alternative that aims to create direct links, promoting fairer and more transparent relationships. Based on the methodology of interviews, participant observation, site visits and the systematization of experiences, we analyzed the promotion of short marketing circuits within the North Point market, located in the region of Asa Norte - DF, in which it was possible to observe the rapprochement between producers from different regions of the Federal District and consumers, showing one of the bases for building more resilient farming communities. This study emphasizes the need to rethink our agricultural methods, recognizing the agroecological transition as a crucial step towards a more sustainable future, in addition to marketing mechanisms that value and expand access to markets for family farming, favoring the local agri-food system, using the systematization of experience with a producer from the Brazlândia-DF Region, with the aim of evaluating his progress in promoting the short circuit in family farming in the DF.The aim of this paper is to explore short marketing circuits in agriculture, looking at markets that value local family farmers who face economic and social exclusion. To this end, we looked at the agroecological transition as an alternative to mitigate the problems inherent in conventional practices, marked by the intensive use of chemical inputs. Problems such as soil erosion, negative environmental impact and growing dependence on chemical inputs not only increase production costs, but also pose threats to human health and biodiversity if used inappropriately. Added to this are challenges such as the distance between producers and consumers, with the agroecological transition being a process of replacing techniques with more sustainable and self-produced ones, through to the redesign of landscapes or even the transition to new agri-food systems, which can reduce negative impacts such as soil fertility depletion, compaction, leaching and erosion, but also promote sustainability, resilience and harmony between agricultural production and the environment. The transition to agroecological practices is not limited to a change in methods, but involves a profound transformation in the relationship between farmers and ecosystems, rescuing the diversity of cultures, the integration of systems and biomes, and the valorization of traditional knowledge, establishing a healthier balance. In addition to analyzing the contributions of the short marketing circuit to strengthening family farming, which can have a positive impact on their income, autonomy and sustainability, it was observed that this modality is configured as an alternative that aims to create direct links, promoting fairer and more transparent relationships. Based on the methodology of interviews, participant observation, site visits and the systematization of experiences, we analyzed the promotion of short marketing circuits within the North Point market, located in the region of Asa Norte - DF, in which it was possible to observe the rapprochement between producers from different regions of the Federal District and consumers, showing one of the bases for building more resilient farming communities. This study emphasizes the need to rethink our agricultural methods, recognizing the agroecological transition as a crucial step towards a more sustainable future, in addition to marketing mechanisms that value and expand access to markets for family farming, favoring the local agri-food system, using the systematization of experience with a producer from the Brazlândia-DF Region, with the aim of evaluating his progress in promoting the short circuit in family farming in the DF.pt_BR
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