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Título: Os benefícios da educação interprofissional na formação dos acadêmicos na área de saúde
Outros títulos: The benefits of interprofessional education in the training of health scholars
Los beneficios de la educación interprofesional en la formación de los estudiosos de la salud
Autor(es): Castro, Kelly Christine Marques de
Orientador(es): Rodrigues, Viviane Belini
Assunto: Saúde pública
Pessoal da área médica
Profissionais de saúde
Data de apresentação: 11-Dez-2020
Data de publicação: 15-Abr-2024
Referência: CASTRO, Kelly Christine Marques de. Os benefícios da educação interprofissional na formação dos acadêmicos na área de saúde. [2020]. 12 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Nutrição) — Universidade de Brasília, Brasília, [2020].
Resumo: Objetivo: Avaliar o impacto do PET-Saúde/Interprofissionalidade como estratégia para desenvolvimento de práticas interprofissionais e colaborativas na formação dos estudantes na área da saúde. Justificativa: Por se tratar de um programa financiado com recursos públicos do MS e MEC, é necessário avaliar se houve o desenvolvimento de competências para a prática colaborativa entre os acadêmicos dos cursos de saúde na FS - UnB que participaram do PET-Saúde/Interprofissionalidade. Metodologia: Trata-se de uma pesquisa descritiva, transversal e quantitativa, com 58 acadêmicos divididos nos cursos de saúde (Farmácia, Nutrição, Odontologia, Medicina, Enfermagem e Saúde Coletiva) que participaram do PET/Interprofissional ou realizaram alguma atividade prática no campo assistencial à saúde. Para coleta de dados foi elaborado um questionário na plataforma google forms que utilizou a escala de Prontidão para Aprendizagem Interprofissional (The Readiness for Interprofessional Learning Scale -RIPLS) traduzida e validada por Peduzzi et al. A análise estatística dos dados foi realizada pelo software SPSS, versão 16.0. Conclusão: Existem diferenças entre os estudantes participantes e não participantes do PET-Saúde/Interprofissionalidade em relação a valorização do trabalho em equipe e às necessidades dos pacientes.
Abstract: Objective: To evaluate the impact of PET-Health/Interprofessionality as a strategy for the development of interprofessional and collaborative practices in the training of students in the area of health. Justification: As it is a program funded with public resources from MS and MEC, it is necessary to assess whether there was the development of skills for collaborative practice among academics from health courses at FS - UnB who participated in PET-Health/Interprofessionality. Methodology: This is a descriptive, transversal and quantitative research, with 58 academics divided in the health courses (Pharmacy, Nutrition, Dentistry, Medicine, Nursing and Collective Health) that participated in the PET/Interprofessional field or carried out some practical activity in the health care field. For data collection a questionnaire was elaborated in the google forms platform that used the Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS) translated and validated by Peduzzi et al. The statistical analysis of the data was performed by the SPSS software, version 16.0. Conclusion: There are differences between participating and non-participating students of PET-Health/Interprofessional in relation to the valorization of teamwork and patient needs.
Resumén: Objective: To evaluate the impact of PET-Health/Interprofessionality as a strategy for the development of interprofessional and collaborative practices in the training of students in the area of health. Justification: As it is a program funded with public resources from MS and MEC, it is necessary to assess whether there was the development of skills for collaborative practice among academics from health courses at FS - UnB who participated in PET-Health/Interprofessionality. Methodology: This is a descriptive, transversal and quantitative research, with 58 academics divided in the health courses (Pharmacy, Nutrition, Dentistry, Medicine, Nursing and Collective Health) that participated in the PET/Interprofessional field or carried out some practical activity in the health care field. For data collection a questionnaire was elaborated in the google forms platform that used the Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS) translated and validated by Peduzzi et al. The statistical analysis of the data was performed by the SPSS software, version 16.0. Conclusion: There are differences between participating and non-participating students of PET-Health/Interprofessional in relation to the valorization of teamwork and patient needs
Informações adicionais: Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) — Universidade de Brasília, Faculdade de Ciências da Saúde, Departamento de Nutrição, [2020].
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