Título: | Os benefícios da educação interprofissional na formação dos acadêmicos na área de saúde |
Outros títulos: | The benefits of interprofessional education in the training of health scholars Los beneficios de la educación interprofesional en la formación de los estudiosos de la salud |
Autor(es): | Castro, Kelly Christine Marques de |
Orientador(es): | Rodrigues, Viviane Belini |
Assunto: | Saúde pública Pessoal da área médica Profissionais de saúde |
Data de apresentação: | 11-Dez-2020 |
Data de publicação: | 15-Abr-2024 |
Referência: | CASTRO, Kelly Christine Marques de. Os benefícios da educação interprofissional na formação dos acadêmicos na área de saúde. [2020]. 12 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Nutrição) — Universidade de Brasília, Brasília, [2020]. |
Resumo: | Objetivo: Avaliar o impacto do PET-Saúde/Interprofissionalidade como estratégia para
desenvolvimento de práticas interprofissionais e colaborativas na formação dos estudantes na
área da saúde. Justificativa: Por se tratar de um programa financiado com recursos públicos
do MS e MEC, é necessário avaliar se houve o desenvolvimento de competências para a
prática colaborativa entre os acadêmicos dos cursos de saúde na FS - UnB que participaram
do PET-Saúde/Interprofissionalidade. Metodologia: Trata-se de uma pesquisa descritiva,
transversal e quantitativa, com 58 acadêmicos divididos nos cursos de saúde (Farmácia,
Nutrição, Odontologia, Medicina, Enfermagem e Saúde Coletiva) que participaram do
PET/Interprofissional ou realizaram alguma atividade prática no campo assistencial à saúde.
Para coleta de dados foi elaborado um questionário na plataforma google forms que utilizou a
escala de Prontidão para Aprendizagem Interprofissional (The Readiness for
Interprofessional Learning Scale -RIPLS) traduzida e validada por Peduzzi et al. A análise
estatística dos dados foi realizada pelo software SPSS, versão 16.0. Conclusão: Existem
diferenças entre os estudantes participantes e não participantes do
PET-Saúde/Interprofissionalidade em relação a valorização do trabalho em equipe e às
necessidades dos pacientes. |
Abstract: | Objective: To evaluate the impact of PET-Health/Interprofessionality as a strategy for the
development of interprofessional and collaborative practices in the training of students in the
area of health. Justification: As it is a program funded with public resources from MS and
MEC, it is necessary to assess whether there was the development of skills for collaborative
practice among academics from health courses at FS - UnB who participated in
PET-Health/Interprofessionality. Methodology: This is a descriptive, transversal and
quantitative research, with 58 academics divided in the health courses (Pharmacy, Nutrition,
Dentistry, Medicine, Nursing and Collective Health) that participated in the
PET/Interprofessional field or carried out some practical activity in the health care field. For
data collection a questionnaire was elaborated in the google forms platform that used the
Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS) translated and validated by Peduzzi
et al. The statistical analysis of the data was performed by the SPSS software, version 16.0.
Conclusion: There are differences between participating and non-participating students of
PET-Health/Interprofessional in relation to the valorization of teamwork and patient needs. |
Resumén: | Objective: To evaluate the impact of PET-Health/Interprofessionality as a strategy for the
development of interprofessional and collaborative practices in the training of students in the
area of health. Justification: As it is a program funded with public resources from MS and
MEC, it is necessary to assess whether there was the development of skills for collaborative
practice among academics from health courses at FS - UnB who participated in
PET-Health/Interprofessionality. Methodology: This is a descriptive, transversal and
quantitative research, with 58 academics divided in the health courses (Pharmacy, Nutrition,
Dentistry, Medicine, Nursing and Collective Health) that participated in the
PET/Interprofessional field or carried out some practical activity in the health care field. For
data collection a questionnaire was elaborated in the google forms platform that used the
Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS) translated and validated by Peduzzi
et al. The statistical analysis of the data was performed by the SPSS software, version 16.0.
Conclusion: There are differences between participating and non-participating students of
PET-Health/Interprofessional in relation to the valorization of teamwork and patient needs |
Informações adicionais: | Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) — Universidade de Brasília, Faculdade de Ciências da Saúde, Departamento de Nutrição, [2020]. |
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Aparece na Coleção: | Nutrição
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