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2021_DanielMarcosBotelhoBarbosa_tcc (1).pdf272,04 kBAdobe PDFver/abrir
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dc.contributor.advisorCastanho, Carla Denise-
dc.contributor.authorBarbosa, Daniel Marcos Botelho-
dc.identifier.citationBARBOSA, Daniel Marcos Botelho. Resiliência da ilusão de body ownership em realidade virtual em meio a assincronias visual-táteis. 2021. 10 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Ciência da Computação)—Universidade de Brasília, Brasília, 2021.pt_BR
dc.descriptionTrabalho de conclusão de curso (graduação)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Exatas, Departamento de Ciência da Computação, 2021.pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject.keywordBody ownershippt_BR
dc.subject.keywordRealidade virtualpt_BR
dc.titleResiliência da ilusão de body ownership em realidade virtual em meio a assincronias visual-táteispt_BR
dc.title.alternativeThe resilience of body ownership illusion in a virtual reality environment amidst visual-tactile asynchroniespt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Bachareladopt_BR
dc.date.accessioned2021-12-10T12:38:56Z-
dc.date.available2021-12-10T12:38:56Z-
dc.date.submitted2021-05-20-
dc.identifier.urihttps://bdm.unb.br/handle/10483/29359-
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.rights.licenseA concessão da licença deste item refere-se ao termo de autorização impresso assinado pelo autor que autoriza a Biblioteca Digital da Produção Intelectual Discente da Universidade de Brasília (BDM) a disponibilizar o trabalho de conclusão de curso por meio do sítio bdm.unb.br, com as seguintes condições: disponível sob Licença Creative Commons 4.0 International, que permite copiar, distribuir e transmitir o trabalho, desde que seja citado o autor e licenciante. Não permite o uso para fins comerciais nem a adaptação desta.pt_BR
dc.description.abstract1To guarantee a good experience in virtual reality is of interest to both industry and the scientific community. That made the interest in understanding the body ownership illusion increase. This research evaluates two types of visual- tactile asynchronies to better understand the limits of the illusion. First, a virtual environment was designed to induce the volunteers into the illusion. Following that, some visual- tactile asynchronies were inserted throughout the experiment. The majority of volunteers did not report any interruption of the illusion where it was expected to happen, i.e., where asynchronies were purposefully added in a try to break the illusion. Analyzing the data collected, it was possible to conclude that the body ownership illusion is stronger than anticipated. It is so strong, in fact, that it is conjectured that there is some sort of alternative rationalization happening in the volunteers’ minds to make sense of the mismatches between the expected sensory inputs and the actual ones. Or, at least, something similar to this effect.pt_BR
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