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Título: Redução do número de aproximações perdidas em pousos de precisão no Brasil
Outros títulos: Ways of reducing number of missed approaches when operating landing in precision procedures in Brazil
Autor(es): Franzin, Luiz Fernando
Orientador(es): Silva, Adyr da
Assunto: Aeronáutica comercial
Tráfego aéreo
Data de apresentação: 8-Ago-2008
Data de publicação: 18-Mar-2011
Referência: FRANZIN, Luiz Fernando. Redução do número de aproximações perdidas em pousos de precisão no Brasil. 2008. 76 f. Monografia (Especialização em Gestão da Aviação Civil)-Universidade de Brasília, Brasília, 2008.
Resumo: Hoje se tem um grande número de aproximações perdidas, muitas das quais poderiam ser evitadas, inclusive pela efetivação de procedimento alternativo, levando-as a bom termo e, portanto, evitando situações de possível risco, custo adicional, desconforto para o passageiro e maior trabalho para a tripulação. A pesquisa desenvolvida sobre as causas determinantes de aproximações perdidas permitiu identificar diversos procedimentos para reduzir essa situação inconveniente em aviação. Além de algumas ações relativas ao esforço maior na qualidade da manutenção de equipamentos e aeronaves, treinamento de pilotos, manutenção, atenção às invasões de pista, salientou-se como novidade a adoção de procedimentos alternativos nos aeroportos onde a infra-estrutura assim os comporte. A adoção desses procedimentos alternativos para aproximação e pouso por instrumentos permite reduzir o número de aproximações perdidas e, juntamente com outras medidas pesquisadas, pode melhorar as condições de gestão da operação aérea da aproximação e pouso em certos aeroportos onde o sistema de pistas e a infra-estrutura possua mais de uma pista. Esse procedimento, inédito no Brasil, é a principal conclusão deste trabalho e deve ser objeto, na prática, de determinação de sua viabilidade de aplicação, pesquisada, a adaptação à construção aeroportuária e investigadas as regras para emprego com segurança e eficiência com desenho bem determinado. Esse desenvolvimento conduz à condição de poder aplicar, na prática, o procedimento. Em linhas gerais, foi examinado que a necessidade surge quando, por ocasião da realização de operação de aproximação para pouso de precisão é verificada sua impossibilidade por razões de segurança. Entre as causas que podem originar essas condições adversas, as mais comuns estão ligadas à existência momentânea de obstáculo na pista designada e à súbita deterioração das condições meteorológicas no setor da aproximação. A manobra consiste na aproximação para pouso de precisão em uma das pistas e pouso em outra pista, paralela ou divergente com pouco ângulo de inclinação, evitando a aproximação perdida.
Abstract: Nowadays there are a large number of missed approaches many of which could be avoided. Reasons for missed approach were surveyed and their analysis have determined many of the causes. Possible corrections were object of deep consideration in order to find ways of preventing such inconvenience. Appropriate actions were considered useful enough to be adopted to improve operating conditions. Findings, as far as practical and efficient measures were reliable, are reported on this paper. Most of measures are related to well known causes and they are interesting and appropriate bur hardly will be innovative. However, new procedures where airports have more than one runway have been object of investigation and considered subject to alternative procedure leading them the possibility of changing runway on final approach when envisioned landing becomes impossible and alternate runway is available. Special conditions to succeed landing in alternate runway and thus to avoid missed approach were determined during this survey. Such procedure so far not allowed in Brazil provides benefits of risk reduction, as well as elimination of additional cost, discomfort to passengers and more work for the crew. The adoption of this procedure during approach and precision landing on instruments is known as step side approach will contribute to reduce the number of missed approaches and it can improve the management conditions of the airborne operation of approach and landing in some airports where the system of tracks and infrastructure so allow. This procedure, unprecedented in Brazil, should be investigated its feasibility of implementation on precision landing in instrument flight rules operations. Generally speaking, when the need arises, during the performance of the operation of precision approach to landing is verified its impossibility for security reasons. Among the causes that may lead to such adverse conditions, the most common are linked: the existence of momentary obstacle on the track and called the sudden deterioration of weather conditions in the industry's approach. The effort to search for the solution of the problem affecting the busiest airports in the country has achieved very useful conclusion to be reported in this paper. Based on the threat it is not possible to hold the aircraft landing properly prepared and the assumption of the existence of appropriate infrastructure to receive it, as it will be possible to transfer safely as the runway for which had already occurred permission to the landing. In such cases, when there is another track bearing favorable conditions for landing that had not reached the track originally known, there is the operational situation distressing to find that the landing could be achieved by last-minute change in the selection of landing runway, the use of which is available, provided that the change could be made within the limits of minimum security. The maneuver, whose feasibility should be investigated, part of the scenario in which the stage of approach to landing is underway and is the need not land on the track to which the aircraft was prepared and you can count on appropriate system for clues. What should be done to take the other runway available, free of restrictions concerning the flight and, to complete the landing successfully in basic standards of safety, is the question that is needed and for which the search effort should be directed to the solution of concrete problems concerning Brazilian commercial aviation. The transfer of maneuver to avoid the missed approach is possible only lost on that premise of another runway available; among them there are slightly different directions or even parallel. The maneuver is the approach to landing of accuracy on a runway and landing on another runway, parallel with little or divergent angle of inclination, avoiding missed approach.
Informações adicionais: Monografia (especialização)—Universidade de Brasília, Centro de Formação de Recursos Humanos em Transportes, 2008.
DOI: http://dx.doi.org/10.26512/2008.08.TCC.1595
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